Kostumering

Van pluim tot klomp

   Het kostuum van de Aalsterse Gilles is gemaakt van het fijnste lijnwaad,  waarop uit vilt gestanste motieven komen die de historiek van  de ‘Keizerlijke Stede Aalst’ symboliseren.   Deze versieringen zijn uitgewerkt in de Belgische en Aalsterse kleuren,  respectievelijk: rood, geel, zwart en rood, geel, wit.  Na het uitstansen van de verschillende delen vilt, zijnde om en bij de  600 stukjes, worden deze samen gestikt en bekomt men op die manier  de verschillende motieven.  Het kostuum is versierd met 80 bloempjes  – Aalst als bloemenstad – 18 leeuwen en evenveel keizerlijke kroontjes,  verwijzende naar de ‘Keizerlijke Stede’, het schild van Iwein van Aalst  en 3 emblemen met daarop het standbeeld van Dirk Martens,  het Aalsters Belfort en het wapenschild van de ajuinenstad.   Het vervaardigen van één kostuum vergt ruim dertig uren arbeid.  Zowel de mouwen van de vest als de pijpen van de broek worden met  witte nylon en goudkleurige galon omboord.   Op de schouders draagt de Gilles een grote witte kraag en om de middel  en op de borst worden prachtige koperen bellen vastgehecht.  Een hoed van een volwassen mannelijke Gilles weegt ruim 5 kg en bevat  om en bij de 2,5 kg aan struisveren.  Struisveren worden rechtstreeks van de kwekers aangekocht.  Bleken van de pluimen, verven, sorteren, op maat knippen, samennaaien, friseren en nog veel meer, vergen minimum tweehonderd  uren werk.   Om de drie à vier jaren worden deze hoeden gekuist en wordt de voornoemde behandeling grotendeels herhaald.  De Gilles, die klompen draagt, heeft een typische pas.  De cadans wordt in hoofdzaak aangegeven door de trommel.   Deze pas en ritme vinden wij terug bij onze voorouders en verwijst o.a. naar de gebruiken bij de lenteverering.  (Het vruchtbaar maken van de akker door het aanstampen van de grond.)  Op de verschillende melodieën, 26 in totaal, gaat de Gilles  dansen, maar de cadans blijft onveranderlijk.  Het ritme van de klompen en het rinkelende geluid van de bellen hebben als het ware iets  bezwerend en ongewild gaan de toeschouwers, met de voeten meestampen of in de handen klappen.

Mandje - sinaasappelen - masker - bezems

 De dansende Gilles heeft een mand met sinaasappelen bij zich en deze mand wordt regelmatig bijgevuld.  Het aanbieden van sinaasappelen aan de toeschouwers symboliseert de gift aan de goden.   Deze vervangen het brood, het varken en het fruit van destijds die als offerande werden aangeboden om op die manier vooral  de weergoden gunstig te stemmen.  Ook aan het eind van de bezemdans, waarbij de Gilles heksenbezems hanteren en  een masker dragen, worden de toeschouwers beloond voor hun aanwezigheid.   De Gilles werpen dan tientallen heksenbezempjes uit.  Deze kleine bezempjes worden als geluksbrengers beschouwd.  Parade, corso, carnavalsoptocht, folkloristische festiviteiten, taptoe, belangrijke  commerciële activiteiten en feesten allerlei, zijn evenementen waaraan de Aalsterse  Gilles hun medewerking verlenen.  Het aantal optredens wordt echter tot een drietal  per jaar beperkt.  De Aalsterse Gilles traden sinds 1982 een tachtigtal keren op in België, Nederland,  Frankrijk, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Hongarije en waren zelfs met een  delegatie te gast in Bulgarije en Zuid-Afrika.
Home Historiek Actua Kostumering Foto’s Webwinkel Contact Links Ledenpagina
In de beginjaren werden de kostuums en de hoeden gehuurd, maar intussen werd er hard gewerkt om de fondsen, nodig om eigen kostumering en hoeden aan te schaffen, te vergaren.  Eind 1979 was het dan zo ver: 101 kostuums, 32 gilleshoeden en 35 muzikantenhoedjes werden aangekocht.   Sinds 1986 echter vervaardigen en onderhouden de Aalsterse Gilles zelf hun kledij en struisveren hoofddeksels.
Kostumering